Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 3 mars 2011

Snart kommer Semledagen (Fettisdagen)

Jag är ingen jättefantast av semlor, men på semledagen ska det såklart intas en semla (och ev. någon mer i anslutning till denna dag...). Ska det vara semlor, så tycker jag det ska vara hembakade semlor. Väldigt få köpesemlor går hem hos mig.
Jag har letat länge efter ett riktigt bra semlerecept och nu har jag faktiskt hittat två recept som kommer återkomma hemma hos mig. Detta är ett av dem. Det kommer från en gammal veckotidning som jag fick låna av en kollega.


Karlsbadersemlor
50 g jäst
225 g smör
2½ dl mjölk
½ tsk salt
3/4 dl socker
1 stort ägg
3 tsk bakpulver
ca 12 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm (el. kyl) till 37 grader. Häll lite degvätska över jästen och rör till jästen lösts upp. Häll på resterande vätska. Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda ut bakpulvret i 5 dl mjöl, rör ner i degen. Tillsätt resterande mjöl till lagom konsistens och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa 60 min.
Tag upp degen och pressa ut luftbubblor. Forma till 30 bullar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 40 min.
Grädda i mitten av ugnen i 6-8 min i 225-250 grader.

Skär av en "hatt". Gröp ur underdelen lite, blanda smulorna med mandelmassa och lite vispgrädde. Lägg i röran i bullarna. Vispa grädde, smaksätt med lite vaniljsocker eller vaniljkräm. Lägg grädden på bullen och sätt på hatten. Sikta över florsocker och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar