Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 24 maj 2011

Rabarbermuffins med vit choklad

Nu har även våra rabarber vuxit till sig och helt plötsligt få man ligga i för att använda dem innan de blir förvuxna. :) Jag var på väg att göra rabarberpaj som jag oftast gör på rabarberna, men så kom jag på att jag för några år sedan kommit på ett gott recept på muffins med rabarber och vit choklad. När jag letade lite så hittade jag det.

Detta är supergoda, saftiga muffins som blir lite sega på ytan. Rabarber och vit choklad passar väldigt bra ihop, sött och syrligt. Detta är ett recept som verkligen inte är förtjänt av att glömmas bort. Nu hoppas jag på att komma ihåg det lite oftare nu när jag lagt det här. Jag kan verkligen rekommendera dig att testa det.


125 g rumsvarmt smör
2½ dl socker
3 ägg
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3-4 dl rabarber
ca 2 msk socker
75 g vit choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör och socker pösigt. Vispa i ägg och tillsätt därefter de torra ingredienserna. Skala rabarberna och skär dem i tunna skivor. Blanda rabarberna med ca 2 msk socker och blanda därefter i dem i smeten. Hacka chokladen grovt och blanda i smeten. Fyll muffinsformar till två tredjedelar (använd mindre muffinsformar, muffinsen blir godast då). Grädda i ca 15 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar