Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 5 maj 2011

Rabarberpaj med ingefära

Hurra! Nu har rabarberna börjat växa till sig. De är så fina där de sticker upp med sina röd-gröna stjälkar och sina stora blad. Jag använder rätt mycket rabarber under hela sommaren, det blir en del rabarberpajer, kräm till sommarfrukosten på altanen och så går en del åt till saft. Men det är ändå de här första rabarberna som är godast, man har ju väntat en hel vinter på att de ska komma upp så man åter får känna den syrliga och goda smaken. Rabarberna till de här små rabarberpajerna fick vi dock av ett par vänliga själar som har rabarber som kommit lite längre än våra egna. Men det dröjer nog inte länge förrän vi kan skörda på hemmaplan också...

Jag brukar fuska lite och frysa ner några påsar innan de sista rabarberna blir förvuxna, då har man lite att njuta av även under de mörkaste tiderna.



Detta är min favoritrabarberpaj. Ingefäran passar otroligt bra ihop med rabarberna och mandelmassan i smuldegen gör den sagolikt god. Pajdegen är rätt söt så vill du ha en syrlig paj så dra ner lite på sockret till rabarberna.



ca 6 små portionsformar

ca 3 rabarber
ca ½ dl socker
1 msk potatismjöl
ca 1 cm färsk ingefära

Smuldeg:
100 g mandelmassa
75 g rumsvarmt smör
½ dl socker
1 dl mjöl
½ tsk mald ingefära

Ansa rabarbern och skär den i små skivor. Skala och hacka ingefäran. Blanda rabarber, ingefära, socker och potatismjöl i en bunke. Lägg rabarberblandningen i portionsskålarna.
Riv mandelmassan. Rör ihop socker och smör, tillsätt övriga ingredienser. Smula degen över rabarberna.
Grädda i 225 grader i ca 15 min. Servera med vaniljvisp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar