Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 9 juni 2011

Rabarberkräm med jordgubbar

Jag älskar rabarberkräm och det är verkligen sommar för mig när jag kan äta rabarberkräm till frukost på altanen. Denna rabarberkräm får sällskap av jordgubbar och blir då ännu godare. Krämen är lätt att göra och görs med fördel dagen innan servering så att jordgubbarna får dra i krämen under natten. På så sätt blir det den perfekta frukostkrämen.



Ca 6 portioner

500 g rabarber
5 dl vatten
1-1½ dl socker
2 msk potatismjöl + ½ dl vatten
½ l jordgubbar

Ansa rabarberna och skala dem (om de är riktigt späda och fina rabarber behöver de ej skalas), skär dem i skivor och lägg dem i en kastrull. Häll på vatten samt 1 dl socker och koka upp. Låt sjuda ca 10 min, tills rabarberna är helt mjuka och har fallit isär. Smaka av med ev. mer socker. Sjud någon minut så sockret löser sig. Rör ut potatismjölet i vattnet, häll i det i krämen under omrörning, låt precis koka upp och tag sedan av kastrullen från plattan. Skölj och snoppa jordgubbarna, skiva dem. Lägg i jordgubbarna i krämen och ställ den svalt under natten.

Servera krämen till frukost med mjölk till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar