Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 28 september 2011

Inför kanelbullens dag - snurror på tre sätt

Snurror, dessa mumsiga bullar. Jag tycker de smakar bäst nybakade med ett glas hemgjord saft, andra föredrar ett glas iskall mjölk till eller varför inte den klassiska koppen kaffe. Jag sparar inte en snurra till dagen efter då de ofta blir torra när de får ligga i skafferiet. De bullar jag inte äter upp samma dag som de bakas fryser jag in och tar sedan och tinar när jag blir sugen eller det kommer besök (det blir nästan som nybakat).

Här kommer snurran i tre olika varianter: den klassiska kanelbullen, den något mjukare vaniljbullen och för gottegrisarna, den snurriga sockerbullen. Jag har ägg i den här degen, vilket gör att den blir lite mer luftig. Men bullarna blir samtidigt lite lättare torra, så låt dem inte ligga för länge.

Passa på att baka snurror till kanelbullens dag, nu på  tisdag (4 okt), eller tjuvstarta redan i helgen.


Vetedeg:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, blanda i mjölken och värm till fingervarmt (ca 37 grader). Häll vätskan på jästen och rör tills jästen lösts. Tillsätt socker, salt, ägg och slutligen mjöl. Arbeta degen 5 min i maskin el 10 min för hand. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 45 min.

Dela degen i två delar. Kavla ut var bit till en rektangel, ca 30x50 cm. Rör ihop fyllningen (se fyllningar nedan) och bred på den på degen, rulla ihop degen från långsidan. Skär degen i ca 2 cm tjocka bitar. Vik in änden på rullen under bullen och lägg den i en pappform. Lät jäsa övertäckt i ca 30 min.

Kanelbullar och vaniljbillar: pensla med ägg och strö på pärlsocker före gräddning.
Sockerbullar: Gräddas som de är.. Efter gräddning pensla med smält smör och doppa i strösocker.

Grädda i 250 grader, i 8-10 min.


Klassiska kanelbullar:
150 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
3 tsk kanel

Garnering:
1 ägg
pärlsocker








Vaniljbullar:
150 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker

Garnering:
1 ägg
pärlsocker








Snurriga sockerbullar:
150 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker


Garnering:
ca 100 g smör
strösocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar