Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 31 mars 2012

Citronglass

Jag älskar glass i alla olika varianter: gräddglass, sorbet, pinnglass, isglass, mjukglass... Det passar lika bra med glass på vintern som på sommaren, jag tror faktiskt aldrig det är fel tillfälle för lite glass. För min del slinker det helt enkelt ner en glass då och då, t.ex. en pepparkakssandwich som är en favorit i juletider och på sommarhalvåret köper jag gärna italiensk glass om jag hittar det, men lite extra kul är det förstås att ha gjort sin egen glass. Temat för månadens sötsak är den här gången personligt, så då passar det för min del perfekt in med ett glassrecept.

Vill man göra glass själv så finns det massor av läckra recept på nätet, här är några tips:
Cupcakesfluffan har många läckra glassrecept på bloggen.
Linnéa har en hel drös med smarriga glassrecept på Linnéas skafferi.
www.glassrecept.se finns olika typer av glassrecept.
Nigella har några läckra efterrättsglassar, t.ex. Margarita ice cream eller Pina Colada ice cream.
Så slutligen ett recept på Ice cream Sandwich, något för den Sandwichtokige att testa.

Grundreceptet för den här glassen kommer från www.spisa.nu.


ca 4 port

2,5 dl vispgrädde
2,5 dl standardmjölk
1 vaniljstång
6 äggulor
1 msk glukos el sirap
1,2 dl strösocker
1 gelatinblad
fint rivet skal från 1 citron
4 msk citronsaft

Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Häll grädde, mjölk och glukos/sirap i en kastrull. Skarpa ur fröna ur vaniljstången, lägg i frön och stång i gräddblandningen. Vispa äggulor och socker pösigt. Värm på gräddblandningen och vispa ner äggblandningen, rör tills smeten tjocknar (ska ej koka). Tag upp vaniljstången, krama ur gelatinbladet och rör ner det i smeten. Rör i citronskal och saft.

Häll smeten i en bunke och ställ den i ett vattenbad så smeten kyls snabbt. Häll smeten i en glassmaskin och kör ca 30 min, frys in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar