Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 29 september 2012

Ostscones

Nu börjar det bli riktig höst, fina färger på träden och ruggit väder. Då tycker jag det passar utmärkt att sitta länge vid frukostbordet och äta lite lyxig frukost. Ett enkelt sätt att lyxa till helgfrukosten tycker jag är genom att slänga ihop en enkel sconesdeg och grädda. Då får man en lyxig frukost utan att det behöver ta så lång tid.

Till en lyxig helgfrukost passar det bra med smoothie, här (länk) hittar du några tips på smoothies.

Grundreceptet för de här sconesen kommer från Arla, men jag har lagt till lagrad ost som ger dem en extra god smak.

Detta är mitt bidrag till månadens sötsak med temat enkelt.



ca 6 st

4 dl mjöl
50 g mjukt smör
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
1 dl mjölk
3/4 dl grädde
2 dl riven lagrad ost

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, salt, bakpulver i en bunke, tillsätt smöret och nyp ihop degen. Tillsätt mjölk och grädde och slutligen den rivna osten. Dela i 12 delar och forma till runda bullar som plattas till något. Grädda i ca 10 min, tills sconesen fått fin färg.

1 kommentar: