Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 18 oktober 2012

Äppelrutor med kanel och smulor

Den goda äppelkakan med smulor (tidigare smaksatt med ingefära) har jag nu gjort i en mer klassisk version, med kanel. Äppelrutorna blev mycket goda och perfekta att njuta till en kopp te framför brasan en ruggig höstdag.


250 g smör
3 dl socker
4 ägg
3/4 dl mjölk
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3-4 äpplen

Till äpplena:
3 msk socker
2 tsk mald kanel

Smulor:
100 g mjukt smör
3 dl havregryn
1 ½ dl mjöl

1 ½ dl socker
1 tsk mald kanel

Smält smöret. Vispa smör och socker pösigt, tillsätt ett ägg i taget och sen mjölken. Tillsätt slutligen mjöl och vaniljsocker och sist bakpulver. Smöra och bröda en långpanna med bakplåtspapper i botten, häll smeten i långpannan och bred ut den.
Nyp ihop ingredienserna till smulorna.
Skala äpplena om de har ett tjockt skal, har de tunt skal behövs det inte. Skär äpplena i tunna klyftor, lägg dem i en bunke, strö över socker och kanel och blanda om. Stick ner äppelklyftorna i smeten.
Strö slutligen smulorna över kakan. Grädda i 175 grader i 30-40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar