Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 11 februari 2013

Semlor med hemgjord mandelmassa

Imorgon är det fittisdagen och även om det redan har tjuvstartats en hel del med Semlor kommer det nog intas ett antal Semlor i landet just på fettisdagen. Jag passar därmed på att dela med mig av det bästa Semelreceptet jag hittills har stött på, ett uns bättre än Karlsbadersemlorna som jag tidigare skrivit om. Ett av knepen som gör dessa Semlor så goda är att de rullas i en blandning av mjöl och bakpulver innan de gräddas, som gör dem porösa på ytan. Receptet kommer från den härliga boken "Cecilias fikastunder".



2 dl gammaldags mjölk
25 g jäst
100 g smör
1 ägg
½ dl socker
en nypa salt
8 dl vetemjöl
2 krm mald kardemumma
2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver
1 ägg till pensling
1 msk vatten till pensling

Tillbehör:
Mandelmassa (se recept här nedan)
Grädde
Lite vaniljsocker (eller socker) till grädden
Florsocker


Häll lite av mjölken i en degbunke och smula i jästen, rör till jästen löst sig. Smält smöret på svaf värme och tillsätt resten av mjölken, häll smörblandningen i jästvätskan. Rör i ägget, socker och salt. Tillsätt lite mjöl i taget men spara lite till utbakningen. Tillsätt kardemumma och vaniljsocker. Låt degen jäsa övertäckt i en timme.

Dela degen i 12 delar och rulla bitarna till bullar. Strö ut det kvarvarande mjölet på bakbordet och strö över bakpulvret, blanda runt lite. Rulla bullarna i mjölblandningen, lägg dem på en plåt och låt jäsa övertäckt ca 1 timme. Vispa samman ägg och vatten och pensla bullarna. Grädda bullarna
i 225 grader i 8-10 min.


Enkel hemgjord mandelmassa:
100 g mandlar
100 g socker

Skålla och skala mandlarna. Kör mandlar en matberedare tills de är ett fint pulver, tillsätt sockret och kör ytterliga tills det blir en massa (ca 5 min).


Jag brukar skära av hatten på bullen och gröpa ur Semlan lite, därefter blandar jag bullsmulorna med mandelmassa och lite vispgrädde. I med mandelmassefyllningen, på med vispad grädde med en gnutta vaniljsocker (eller socker) i, på med locket och pudra florsocker över.

 Smaklig fettisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar