Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 30 maj 2013

Kladdkaka med limetopping

En söt kladdkaka i kombination med en len, lite syrlig topping. Lätt, somrigt och underbart gott!

Nu är det ju snart midsommar och den här kakan kan bli en perfekt midsommartårta genom att den fylls med härliga jordgubbar och limeklyftor, eller som midsommarmuffins med limetopping och jordgubbar.

Temat för månadens sötsakSöta saker är "tillbehör" och självklart blir den här limetoppingen mitt bidrag, ett underbart tillbehör till den älskade kladdkakan! Den här månaden kan man även vinna Teas spännande bok "Sött från förr" och den chansen vill man ju inte missa. :)





 
Kladdkaka:
2 ägg
3 dl socker
2½ tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 ½ dl mjöl
100 g smör
3 msk kakao

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt, rör i övriga ingredienser. Häll smeten i en smörad och brödad form och grädda 20-25 min (12-15 min för muffins). Låt kakan svalna.

Limetopping:
250 g mascarpone
3 msk florsocker
rivet skal från 2 lime

Blanda ihop ingredienserna till en slät kräm och bred över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar