Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 11 februari 2016

Len potatis- och purjolöksoppa

En len och god soppa som kan ätas vegetarisk eller toppad med knaperstekt bacon. Väl värd att testa.
Receptet kommer från Monika Ahlberg.

4 portioner

½ kg mjölig potatis
½ stor purjolök (endast det vita)
50 g smör
9 dl vatten
2 höns- el grönsaksbuljongtärningar
2 dl grädde
salt och peppar

Till garnering:
ca ½ knippe fint hackad gräslök
ev. 140 g tärnat, knaperstekt bacon

Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Skölj och strimla purjolöken. Hetta upp smöret i en kastrull och fräs purjolöken mjuk några minuter utan att den tar färg. Tillsätt potatisen, rör om, tillsätt vattnet och smula i buljongtärningarna. Koka upp och låt sjuda ca 15 min, till potatisen är mjuk. Mixa soppan slät, tillsätt grädden, koka upp och låt sjuda i ca 5 min. Smaka av med salt och peppar. (Om soppan behöver spädas kan lite mjölk tillsättas). Häll upp soppan i skålar och garnera med hackad gräslök och ev. knaperstekt bacon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar