Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 22 augusti 2016

Köttfärssås Bolognese

Detta är mitt absoluta favoritrecept på köttfärssås, den blir så himla god att det är svårt att sluta äta. Såklart ska den serveras med riven parmesan.

Jag använder gjutjärngryta för att koka köttfärsen, då kan den stå länge på svag värme på plattan med locket på och puttra utan att behöva någon underhållning eller spädning. Så smidigt!

Grundreceptet kommer från Markus Aujalays, men jag har modifierat det något.

Ca 4 port

500 g nötfärs
lite smör el olja till stekning
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 medelstor morot
1 selleristjälk
1 dl vitt vin
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
2 dl vatten + ev mer vid kokning
2 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
ca 1 tsk salt
ca 2 krm svartpeppar
en stor nypa socker

Hacka, lök och vitlök, och skär morot och selleri i små bitar. Fräs färsen. Tillsätt lök, vitlök, morot och selleri, och låt fräsa med en stund. Tillsätt tomatpuré, vitt vin, krossade tomater, buljong och vatten, låt koka upp. I med lagerblad, timjan och oregano och låt puttra ett par timmar. Späd med extra vatten om det behövs under kokningen. Smaka av med salt, peppar och socker.

Servera med spagetti och nyriven parmesan (ett måste).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar