Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 20 augusti 2017

Pulled beef eller pork


Detta blir en god och smakrik pulled beef eller pork då den få stå till sig under natten. Görs den samma dag som den ska ätas får den inte riktigt lika mycket smak så jag rekommenderar verkligen att tillaga den dagen innan. 

Grundreceptet kommer från Kryddburken, men jag har modifierat det något.

Tips:
Harissa finns både på tub och i konservburk. Då jag har köpt harissa på burk har jag fryst in det som blivit över. Då kan man ta upp den frysta klumpen och skära av en bit då man behöver.

ca 1 kg högrev, fransyska el fläskkarré
½ dl olivolja
½ dl ketchup
1 msk rödvinsvinäger
2 msk råsocker
1 msk harissa
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1 msk nymalen svartpeppar
½ tsk salt
1 gul lök

Lägg köttet i en lergryta eller annan ugnssäker gryta med lock. Blanda ingredienserna till såsen och häll över köttet. Skala och skär löken i klyftor och lägg i grytan. Täck grytan med lock och tillaga köttet i ugnen, 120 gr i 9-10 timmar. Låt köttet svalna i vätskan och ställ det i kylskåpet under natten. Värm på köttet i vätskan igen då det är dags att äta, ca 100-150 gr i ca 30 min, täck köttet med ett lock eller aluminiumfolie. Tag upp köttet från vätskan och dra isär det (löken kan vara med om så önskas).  

Servera med t.ex:
tortillabröd/pitabröd
sallad
tomat
rödlök
rostad lök
majs
picklad rödlök 
kebabsås
tacosås/salsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar