Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 14 september 2017

Fiskgratäng

Så här ska en fiskgratäng smaka enligt mig. Så god!
Receptet kommer från Tasteline.


8 portioner

Fisken:
1 msk smör
800 g fiskfilé, t.ex torsk
4 krm salt

Sätt ugnen på 200 gr.
Smörj en stor ugnssäker form. Lägg i fisken och salta. Täck fisken med folie och tillaga i ugnen ca 15 min. När fisken är uttagen höj värmen till 250 gr.

Potatismos:
1 kg potatis
25g smör
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl mjölk
2 st äggulor

Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Koka den mjuk i vatten.
Medan potatisen kokar så gör såsen.

Sås:
6 msk smör
6 msk mjöl
3 dl vatten
4 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning
8 tsk citronsaft
2 krm vitpeppar
4 krm salt
4 äggulor
8 msk grädde
4 msk hackad dill
200 g räkor

Smält smöret i en kastrull, lyft av från värmen. Tillsätt mjölet och vispa ut ordentligt. Tillsätt mjölk och vatten, lite i taget under vispning. Vispa såsen slät. Koka upp såsen och låt koka på svag värme ca 3 min. Smula i buljongtärningen och smaka av med salt, peppar och citronsaft.
Blanda äggulor och grädde. Häll i äggblandningen i såsen under vispning. Nu får inte såsen koka mer.
Tillsätt dill och räkor och blanda om.

Fortsätt med moset.
När potatisen kokats mjuk, häll av vattnet. Vispa sönder potatisen med en elvisp. Tillsätt smör, mjölk, salt, peppar och äggulor. Spritsa el klicka ut moset runt kanterna på ugnsformen.

Häll såsen över fisken (det kan bli lite sås över, det är rätt generöst med den). Gratinera i ca 10 min eller tills gratängen fått fin färg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar