Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 11 maj 2012

Sega rutor med rabarber

Sommaren börjar så smått närma sig och rabarbern börjar skjuta i höjden. Rabarber är en av sommarens höjdpunkter tycker jag. De är det första i trädgården som jag använder i goda pajer, till kräm, i kakor med mera, så inte undra på att de blir speciella!

Dessa sega rutorna passar perfekt att kombineras med underbara rabarber till en härlig försommarkaka. De passar därmed även bra som bidrag till månadens sötsak med temat sommar.
Receptet på sega rutor kommer ifrån en Allt om mat sommarspecial från 2003.

Andra recept med rabarber:
Rabarberkräm med jordgubbar
Rabarbermuffins med vit choklad
Rabarberpaj med ingefära
Rabarber- och jordgubbspaj med vit
Rabarbermojito



4 ägg
6 dl socker
6 dl mjöl
2 vaniljsocker
200 g smör
ca 400 g rabarber

Sätt ugnen på 175 grader.
Skölj rabarberna och skala dem om det behövs. Dela dem i små bitar. Smält smöret och låt det svalna. Blanda i socker, ägg, mjöl och vaniljsocker. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Strö över rabarberbitarna över smeten. Grädda kakan ca 30 min. Låt kakan svalna, gärna över natten så den blir riktigt seg och god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar